To schmink or not to schmink?

 Onderstaand artikel kreeg ik doorgestuurd van een vriendin van me. Doen jullie hieraan mee? Ik alvast wel! Maar met dit warme weer bestaat mijn make-up sowieso enkel uit dagcreme, body-lotion en nagellak. Dus het is best wel makkelijk om make-up loze maandagen te houden.


Steeds meer vrouwen zweren make-up af naar het voorbeeld van sterren en ebroemde modejournalisten. In de VS is er zelfs een cosmeticavrije maandag in het leven geroepen.
To schmink or not to schmink? Het is dé vraag voor heel wat vrouwen. Op de covers en de catwalk zijn modellen zonder make-up op nog een uitzondering. Toch bekennen steeds meer invloedrijke fashionista's dat ze er graag bijlopen met een 'naakt' gezicht. Moderedactrices Anna Dello Russo en Franca Sozzani van het toonaangevende blad Vogue, maar evengoed de ontwerpsters Phoebe Philo en Miucca Prada zijn al jaren fan van de naturelle look. Ook in Hollywood verschijnen vaker actrices zonder oogschaduw en lippenstift op de rode loper, zoals Tilda Swinton. En geen man die haar vraagt of ze ziek is.

Cosmeticavrije maandagen

De make-upban heeft in de VS zelfs tot een nieuw en wijdverspreid fenomeen geleid: cosmeticavrije maandagen. Zoals Amerikanen op Casual Friday zonder pak en das naar het werk mogen, zo mogen vrouwen zich op maandag zonder een laagje schmink vertonen. Het initiatief komt van de Newyorkse Alexis Wolfer die het idee lanceerde op haar beautywebsite en het voor een miljoenenpubliek mocht promoten bij CNN en Oprah Winfrey. Sindsdien wandelen meer vrouwen naturel en zonder schroom over straat. 'De cosmeticavrije maandag moet ons doen nadenken over wat werkelijke schoonheid is', zegt Wolfer. 'Veel vrouwen voelen zich niet compleet of mooi zonder make-up. Ik wil ze, één dag per week, laten focussen op hun natuurlijke en innerlijke schoonheid. Een vrouw moet zich opnieuw goed voelen als ze in de spiegel haar naakte gezicht ziet. Het is bovendien een mythe dat je niet professioneel overkomt zonder make-up.'

'Soms ben je dankbaar dat vrouwen zich schminken, anderen kunnen dan weer mooi zonder', zegt tv-figuur én visagiste Kelly Pfaff. Zij voelt niets voor zo'n cosmeticaloze maandag. 'Elke vrouw moet vrij kunnen beslissen of ze make-up gebruikt of niet. Ik heb niets tegen naturel, als je maar verzorgd voorkomt. Ikzelf maak me alleen op als ik aan het werk ben, anders beperk ik me tot wat lipgloss en mascara. Maar verplichten is geen goed idee. Wat is het volgende idee: een bh-loze woensdag?'

Kiezen voor alternatieven

Vrouwen die make-up naar de prullenmand verwijzen, hebben daar redenen voor. Ze zijn allergisch, hebben problemen met het gangbare schoonheidsideaal, of beseffen dat niet alle producten die ze gebruiken even gezond zijn. Bovendien stijgt de interesse voor natuurlijke beautyproducten en komen er meer alternatieve behandelingen op de markt die make-up overbodig maken. Zo zou Kate Middleton zich op haar huwelijk voorbereiden met een behandeling op basis van zuurstof en vitamines om een natuurlijke gloed te creëren.

Anderzijds zijn er evenveel redenen om wél make-up aan te brengen, vindt Kelly Pfaff. 'Sommige vrouwen voelen zich er zeker door, verbergen zich liever achter een soort façade, en, laten we wel wezen, als je slecht geslapen hebt, is een fond de teint mooi meegenomen. Maar we moeten wel aanvaarden dat we er niet eeuwig jong kunnen uitzien. Make-up zal dat niet veranderen. Trouwens, bij oudere dames kunnen rimpels net heel mooi zijn.'
Artikel van nieuwsblad.be

3 opmerkingen:

  1. Denk dat ze mij op het werk onmiddellijk terug naar huis sturen, als ik zonder make-up aankom. Ze gaan denken dat ik ziek ben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind dat toch een beetje raar : als je een schminkloze dag inlast, zeg je eigenlijk dat er iets mis is met schminken. Ik vind niet dat daar iets mis mee is.
    Er is iets mis als mensen vinden dat dat moet of het gevoel krijgen dat ze dat moeten doen.
    Maar er is niks mis mee als je zelf er voor kiest om dat te doen.


    Sowieso heb ik schminkloze dagen. Als ik op mijn eentje thuis ben en een luie pyamadag heb bijvoorbeeld...
    Maar er zijn ook momenten en activiteiten dat ik gewoon geen zin heb om me te schminken en dan doe ik dat ook niet.
    Ik laat me omgekeerd ook niet tegenhouden om me wel te schminken als ik daar zin in heb : ik kom regelmatig met knalrode lipstick werken bijvoorbeeld...

    Maw : ik heb daar geen vaste dag voor nodig.
    Dat is net zoals met die vegetarische donderdag : misschien is het een goed idee om op die manier iets onder de aandacht te brengen, maar ik heb geen vaste dag nodig om vegetarisch te eten. ik doe dat zo ook regelmatig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe dat de zondag, enkel een serum en dagcrème, dat is alles.

    BeantwoordenVerwijderen