Songfestival 2012

Op 26 mei was het 't Eurovisie Songfestival. Al jaren ben ik hier fan van en net als vroeger zie ik daar nu ook nog ieder jaar naar. Er is niet veel veranderd tegenover vroeger, toen kon ik niet wakker blijven tijdens de puntentelling en dat kan ik nog steeds niet. Ik hou enorm van songfestival liedjes en als ik een Ipod had, zouden er zeker en vast een heel aantal op staan. Ieder jaar heb ik toch wel een paar nummers die ik van youtube afhaal en nog weken beluister. De inzendingen dit jaar bestonden onder andere uit een Indiaan(NL), een groep bommakes(Rusland) en een gigantisch groot dotje(Albanië). Maar nu wat meer over de andere inzendingen.

Eerst en vooral ons eigen inzending: "Iris - Would you". Een ballade zoals er dit jaar veel bij de contest waren. Dat is misschien wel jammer want volgens mij had ze anders wel hoog kunnen scoren. Ik vind het een mooi liedje, een hoog slijmergehalte en het zou niet mis staan in een Disney-film. (Daarom dat ik het zo leuk vind). Hoe vaker ik het hoor, hoe mooier ik het vind. De melodie vind ik super en in de tekst gaat iedereen in hun leven wel eens herkend hebben. Ik heb even getwijfeld of ik een filmpje zou laten zien als ik het zing, maar ik heb toch maar gekozen voor de originele versie gezongen door Iris.


En dan de Ierse jongens die ik vorig jaar super vond met hun liedje "Lipstick" en die beloofden dat ze elk jaar opnieuw gaan meedoen tot Ierland wint! Ik heb het natuurlijk over de tweeling John en Edward Grimes, "Jedward" noemen ze zichzelf en dit jaar brachten ze het lied "Waterline". Hun herkenbare blonde rechtopstaande kuif hadden ze voor een keertje plat gekamd en hun dansjes waren nog steeds bijna synchroon. Echt zangtalent hebben ze volgens mij niet maar hun energieke danspasjes geven toch iedereen een glimlach op het gezicht. In 2011 eindigden ze met "Lipstick" op plaats 8, in 2012 eindigden ze jammer genoeg pas op plaats 19. Maar volgend jaar zullen ze er weer staan en wie weet zien we ze in 2014 ook weer terug!


Eén van de zovele ballades die we die avond konden bekijken was van Engelbert Humperdinck, de zanger die België toch wel aan zijn succes te danken heeft. Zijn lied "Love will set you free" is een mooi liefdeslied zoals er 13 in een dozijn bestaan. Melige tekst zoals enkel een ballade kan hebben. Het succes dat Mr Humperdinck had in de jaren 50, 60 en 70 heeft hij in 2012 niet meer en hij eindigde dan ook op de 25ste, de 1 na laatste plaats. "If you love someone, follow your heart, ‘Cause love comes once if you’re lucky enough. Though I’ll miss you forever, the hurt will run deep, Only love can set you free"


De Russische inzending, Buranovskiye Babushki, bestaat uit 8 omaatjes die gemiddeld 70 jaar oud zijn. Ten eerste deden ze niet allemaal hetzelfde dansje, en hoewel ik geen Russisch ken volgens mij ook niet dezelfde tekst en op dezelfde maat zongen. Qua showgehalte was het wel een topper en op de radio, tv en in de winkel had iedereen het over 'de bommakes van het songfestival'. Dus ook al trok hun lied "Party for everybody" op niet veel, ze eindigden toch op de 2de plaats. Tja, kijk even en zeg dan wat jullie er van vinden.


De inzending van Ijsland vond ik een hoog old Nightwish gehalte hebben. "Gréta Salóme & Jónsi" brachten het nummer "Never forget" en hoewel ik me afvraag of je wel echt zo mooi viool kan spelen als je rondhuppelt vond ik het toch een prachtig nummer.


En dat als laatste, de winnaar. "Loreen" uit Zweden zong het lied "Euphoria". Een duister lied waarbij ze volgens mij veel te opzwepend danste dan de melodie aan kon. Maar blijkbaar heb ik geen smaak want ze won met maar liefst 100 punten meer dan de 2e plaats. Het is nog niet mijn favoriete nummer, maar een week na haar overwinning kwam ze binnen op nr 3 in de vlaamse ultratop 50.


Zeg 'ns, hebben jullie gekeken? En welk lied had jullie voorkeur?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten