Suikerwafels bakken

Iets wat ik jullie nog nooit verteld heb, is dat mijn vader blind is. Nuja, dat is niet iets wat jullie tot heden nood aan hadden om te weten dacht ik. Maar aangezien ik over mijn dagje van gisteren wil bloggen is dit wel iets erg belangrijk om te weten. Mijn vader is dus blind, hij ziet nog maar een heel klein beetje en (nu komt het) hij is aan het leren koken!
Knap he! Ik ben wel trots op mijn vader dat hij toch wil proberen te koken. Hij kan ondertussen al heel lekkere frietjes bakken, spaghetti saus maken, spaghetti koken. Maar wat hij overlaatst probeerde, was dus niet gelukt, suikerwafels bakken.


Daarom gaf ik hem gisteren een kookles suikerwafels bakken. Mijn recept is een beetje aangepast aan mezelf, want in het originele recept wordt 400gr boter gebruikt, maar dan heb je dus 100gr over, dus gebruik ik de volle 500gr!

Het recept:
500gr goede boter (gezouten!!)
150gr kristalsuiker
2 zakjes vanillesuiker
250gr parelsuiker
3 eieren
1kg bloem
1 blokje gist (ik denk dat dit 40gr is).
4dl lauw water

Next:
Eerst neem je het water, daar los je de gist in op en laat je even staan (dan begint het al wat te gisten). Dan klop je de eieren samen met de kristalsuiker en vanillesuiker tot een witgeel mengsel. Daar giet je het gistwater bij. En dat meng je totdat de suiker helemaal opgelost is.

Dat mengsel giet je bij de bloem. En meng je door elkaar (gaat in mijn geval makkelijk met een pureestamper), daar doe je dan de 500gr gesmolten boter bij en meng je goed door elkaar, totdat er geen brokjes meer in zitten.

Dit mengsel moet nu 30minuten rijzen op een warme plek (een oven van 40graden, of bovenop de verwarming).

Na 30 minuten gooi je de parelsuiker bij het deeg en meng je dat nog eens door elkaar. Nu is het het moment dat je normaal bolletjes van dat deeg gaat maken, en dan nog 30 minuten rijzen op een warme plek.
Maar ik vind het even makkelijk om het deeg in mijn kom te laten rijzen en dan met 2 lepels een schep deeg op het hete wafelijzer te leggen.

Je wafelijzer moet midden-warm zijn, je wafel moet goed kunnen bakken zonder dat de randen al meteen zwart zien.

Smakelijk!







5 opmerkingen:

  1. Superleuke post Wendy! Moet je meer doen.
    Ga dit weekend je receptje eens proberen jamjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb het recept bewaard, en leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Laat zeker weten of het recept gelukt is :)
    Hier zijn de wafels nu 6 dagen oud en nog steeds eetbaar, ze zijn wel redelijk taai, maar toch nog lekker van smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. HMMM, heerlijk <3
    Bedankt voor het recept.
    Liefs, xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede morgen Wendy, ik zag net je recept en ga deze zeker bakken.
    Dank je wel en groeten aan je vader. Houdoe.Maria

    BeantwoordenVerwijderen