Alice Sebold - De wijde hemel

Een boekje lezen zie ik ook als verzorging van jezelf. Heerlijk wegsoezen bij een boek, terwijl je met een kopje thee/koffie/warme chocolademelk, een dekentje en natuurlijk je liefste hondje (die dan schattig ligt te ronken) in de zetel ligt. Dit vind ik enorm zalig en doe het dan ook wel regelmatig.
Dat deed ik overlaatst ook met het volgende boek.


http://suvudu.com

'Alice Sebold - De wijde hemel'
Op het bureau van mijn vader stond een sneeuwbol met daarin een pinguïn met een rood-wit gestreept dasje om. Toen ik nog klein was, trok mijn vader me op schoot en pakte de sneeuwbol. Hij draaide hem om, zodat alle sneeuw zich aan één kant verzamelde, en draaide hem dan snel weer terug. Samen keken we naar de sneeuw. die zachtjes om de pinguïn heen naar beneden dwarrelde. Die pinguïn was daar erg alleen, vond ik. Ik had met hem te doen. Toen ik dat tegen mijn vader zei, antwoordde hij: "Maak je geen zorgen, Suzie, hij heeft een mooi leven. Hij zit gevangen in een volmaakte wereld."
Het verhaal gaat over Suzie Salmon, een meisje van 14 jaar oud, die op de weg van school naar huis zal worden vermoord. Met de eerste zin "Mijn achternaam was Salmon, mijn voornaam Suzie. Op 6 december 1973, toen ik veertien was, werd ik vermoord" ben je voor een paar uur vertrokken naar het verhaal van een meisje dat nooit meer zal opgroeien. Na haar dood neemt Suzie je mee naar haar hemel en van daaruit ziet zij dat haar dood een grote impact heeft op haar familie en omgeving. Als enige weet zij dat het de buurman is die haar een ondergrondse hut heeft ingelokt en haar daarna heeft verkracht en vermoord. Een paar dagen na haar moord vindt een hond de elleboog van Suzie, maar ondanks opgravingen en een groot onderzoek blijft de rest van het lichaam van de veertienjarige onvindbaar. Hoewel de buurman in andere plaatse al meerdere meisjes heeft vermoord, lukt het de politie niet om hem als dader te ontmaskeren.
http://www.moviepulp.be

Je leest het verhaal door de ogen van Suzie en De wijde hemel van Alice Sebold weet de lezer vanaf de eerste letters te boeien en houdt je in een ijzeren greep. Het verhaal speelt zich af in de jaren zeventig en de politie beschikt nog niet over alle middelen waarover ze vandaag de dag kan beschikken. De hoofdpijn in het boek is de uitwerking van de dood van Suzie op haar vader, haar moeder, haar oudere zus en haar nog heel jonge broertje. Maar ook de vriendjes en vriendinnen op school en de overige mensen in de kleine gemeenschap. Iedereen gaat er op zijn of haar eigen manier mee om en uiteindelijk dreigt het gezin uit elkaar te vallen. De vader kan de dood van zijn dochter niet verwerken en gaat kapot aan het feit dat ook haar lichaam onvindbaar blijft. Hij koestert als enige verdenkingen tegen de bewuste buurman, maar kan de redenen daarvoor nauwelijks verklaren. De moeder sluit zich af en neemt volledig afstand van haar eigen gezin. Voor haar is dat de enige manier om met het enorme verdriet om te kunnen gaan. Haar broertje en zus gaan er op hun eigen manier mee om. De oma van Suzie besluit het gezin te hulp te komen en trekt bij hun in.

"Nu ben ik op de plek die ik de wijde, wijde hemel noem, omdat daar mijn eenvoudigste wensen vervuld worden, maar ook de nederigste en meest verhevene. Mijn grootvader heeft daar een woord voor: Luxe. Maar wat ik het liefst wilde, kreeg ik niet: Dat meneer Harvey dood was en dat ik nog leefde. De hemel was niet volmaakt. Maar ik raakte ervan overtuigd dat als ik maar goed oplette en veel verlangde, ik de levens van mijn dierbare op aarde zou kunnen veranderen."
http://bibliotheekmeerssen.blogspot.com

 Er is ook een verfilming gemaakt. Die vind ik zelf ook wel de moeite waard om eens te bekijken, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar het boek. Het Nederlandstalige boek heb ik nu al 2 keer gelezen en ook de Engelse versie (The lovely Bones) heb ik in mijn bezit en heb ik reeds 1 keer gelezen.


3 opmerkingen:

  1. Dat lijkt mij wel een leuk boek. Heerlijk lezen bij de kachel, chocolademelk. HMM. <3
    Liefs, xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het boek gewonnen bij cultuurkaart =D Plus kaartjes voor de film, alleen was de bioscoop waar de film draaide te ver rijden.. Het boek vond ik heel mooi, maar kon ik heel moeilijk doorheen komen. Ik hou niet zo van volwassen literatuur nog :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond het een prachtig boek, heb het al zovaak gelezen :)
    Ik zou het niet weg gooien, gewoon binnen een paar jaar nog eens lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen